Då var det dags för lite pyssel igen med P1800’n.
Har haft ett problem med att hastighetsmätaren har visat för hög hastighet, samt att kilometerräknaren har slutat att räkna upp antal km. Trippmätaren fungerar dock som den ska.
Hastighetsproblemet uppdagade sig när vi åkte till Svenska Volvo P1800 träffen i somras och Bosse Afvander och hans son Ulf körde efter oss. Ulf tyckte att jag körde så sakta, framförallt vid hastighetskamera. När jag kom hem så jämförde jag med en GPS-hastighetsmätare, och det visade sig att när jag körde 50 så visade hastighetsmätaren 60 och körde jag 100 så visade den nästan 120.
Har hittat en hel del dokumentation på nätet om dessa hastighetsmätare från Smiths och de verkar ha en enkel och robust konstruktion, så jag tänkte därför att jag skulle prova att öppna den själv för att se om jag kan hitta något fel. Det är ju förstås enklare att skicka den till Jige Instrument i Leksand, men det är ju kul att prova själv också.
Sagt och gjort…bort med hastighetsmätaren från bilen.
Ett stort problem med P1800-mätare är att öppna dem så att man kommer åt mekaniken inuti. Kromringen är falsad över bakstyckets kant och för att få loss den så måste man först ta en skruvmejsel för att böja upp den falsade kanten och därefter jämna till kanten med en flattång så att bakstycket med mekanik kan lyftas bort.
Efter mycket trixande med skruvmejslar och tänger i olika storlekar så fick jag äntligen isär mätaren…utan att göra sönder något.
Vid okulärbesiktning av mekaniken så såg jag att det var väldigt mycket fett på snäckdrev och kugghjul. Normalt så ska vara ett tunt lager med lätt fett på snäckväxeln och sparsamt med en tunn olja på övriga rörliga delar. Fettet har troligtvis tryckts upp från hastighetsmätarvajern och in i mätarmekaniken.
Troligtvis är detta orsaken till att kilometerräknaren inte fungerar då den tickas fram via ett exenterhjul och några sammankopplade armar och för mycket fett gör att de kletar ihop. För mycket fett kan kanske också vara orsaken till att mätaren visar för mycket om fett på permanentmagneten gör att metalltallriken som nålen är fastsatt i dras runt med mer kraft än vad endast magnetfältet skulle göra.
Förenklat så fungerar hastighetsmätaren på så sätt att en permanentmagnet roterar i en metalltallrik och då bildas virvelströmmar som vill dra med metalltallriken i rörelsen. Visaren/nålen är fastsatt i metalltallriken. Metalltallriken har även en returfjäder som ger motmoment till rörelsen och återgång till nollvärde när man stannar.
Det blir till att rengöra mekaniken så att den blir fri från fett och därefter smörja in snäckväxeln med ett tunt lager lätt fett och övriga rörliga delar med ett tunt lager av fin olja tex, symaskinsolja eller klockolja och testa funktionen igen.
Har säkrat metalltallriken med tejp så jag inte skadar returfjädern under rengöringsarbetet.
Om hastighetsmätaren fortfarande skulle visa för mycket efter rengöring så kan man kalibrera den genom att flytta nålen på axeln. Grundinställning får man genom att man viker undan nål-stoppet och låter nålen stanna i viloläge. Nålen ska då peka mot en referenspunkt som är präglad på mätartavlan.
Efter lite rengöring med Rapid Cleaner och renblåsning med tryckluft (lågt tryck) så ser det ju riktigt bra ut.
Nu får den torka ut över natten och så får det bli lite varsam insmörjning innan montering och test. Jag får nog göra en provisorisk hopsättning och montering i bilen för test, ifall jag måste plocka isär den igen för ytterligare åtgärd eller kalibrering. Jag falsar inte fast kromringen igen förrän jag vet att mätaren fungerar korrekt.
Bifogar en fil (pdf) för er som är intresserade och vill fördjupa er i hur mätaren fungerar och hur man underhåller/lagar den. Kunskaper i engelska är en fördel.
Det här svaret redigerades för 2 veckor, 2 dagar sedan av Staffan Häggström.
Då var det dags för lite pyssel igen med P1800’n.
Har haft ett problem med att hastighetsmätaren har visat för hög hastighet, samt att kilometerräknaren har slutat att räkna upp antal km. Trippmätaren fungerar dock som den ska.
Hastighetsproblemet uppdagade sig när vi åkte till Svenska Volvo P1800 träffen i somras och Bosse Afvander och hans son Ulf körde efter oss. Ulf tyckte att jag körde så sakta, framförallt vid hastighetskamera. När jag kom hem så jämförde jag med en GPS-hastighetsmätare, och det visade sig att när jag körde 50 så visade hastighetsmätaren 60 och körde jag 100 så visade den nästan 120.
Har hittat en hel del dokumentation på nätet om dessa hastighetsmätare från Smiths och de verkar ha en enkel och robust konstruktion, så jag tänkte därför att jag skulle prova att öppna den själv för att se om jag kan hitta något fel. Det är ju förstås enklare att skicka den till Jige Instrument i Leksand, men det är ju kul att prova själv också.
Sagt och gjort…bort med hastighetsmätaren från bilen.

Ett stort problem med P1800-mätare är att öppna dem så att man kommer åt mekaniken inuti. Kromringen är falsad över bakstyckets kant och för att få loss den så måste man först ta en skruvmejsel för att böja upp den falsade kanten och därefter jämna till kanten med en flattång så att bakstycket med mekanik kan lyftas bort.

Efter mycket trixande med skruvmejslar och tänger i olika storlekar så fick jag äntligen isär mätaren…utan att göra sönder något.

Vid okulärbesiktning av mekaniken så såg jag att det var väldigt mycket fett på snäckdrev och kugghjul. Normalt så ska vara ett tunt lager med lätt fett på snäckväxeln och sparsamt med en tunn olja på övriga rörliga delar. Fettet har troligtvis tryckts upp från hastighetsmätarvajern och in i mätarmekaniken.
Troligtvis är detta orsaken till att kilometerräknaren inte fungerar då den tickas fram via ett exenterhjul och några sammankopplade armar och för mycket fett gör att de kletar ihop. För mycket fett kan kanske också vara orsaken till att mätaren visar för mycket om fett på permanentmagneten gör att metalltallriken som nålen är fastsatt i dras runt med mer kraft än vad endast magnetfältet skulle göra.
Förenklat så fungerar hastighetsmätaren på så sätt att en permanentmagnet roterar i en metalltallrik och då bildas virvelströmmar som vill dra med metalltallriken i rörelsen. Visaren/nålen är fastsatt i metalltallriken. Metalltallriken har även en returfjäder som ger motmoment till rörelsen och återgång till nollvärde när man stannar.
Det blir till att rengöra mekaniken så att den blir fri från fett och därefter smörja in snäckväxeln med ett tunt lager lätt fett och övriga rörliga delar med ett tunt lager av fin olja tex, symaskinsolja eller klockolja och testa funktionen igen.
Har säkrat metalltallriken med tejp så jag inte skadar returfjädern under rengöringsarbetet.

Om hastighetsmätaren fortfarande skulle visa för mycket efter rengöring så kan man kalibrera den genom att flytta nålen på axeln. Grundinställning får man genom att man viker undan nål-stoppet och låter nålen stanna i viloläge. Nålen ska då peka mot en referenspunkt som är präglad på mätartavlan.
Efter lite rengöring med Rapid Cleaner och renblåsning med tryckluft (lågt tryck) så ser det ju riktigt bra ut.

Nu får den torka ut över natten och så får det bli lite varsam insmörjning innan montering och test. Jag får nog göra en provisorisk hopsättning och montering i bilen för test, ifall jag måste plocka isär den igen för ytterligare åtgärd eller kalibrering. Jag falsar inte fast kromringen igen förrän jag vet att mätaren fungerar korrekt.
Bifogar en fil (pdf) för er som är intresserade och vill fördjupa er i hur mätaren fungerar och hur man underhåller/lagar den. Kunskaper i engelska är en fördel.
Bilagor: