Bilen har en TPI-motor och luftmängdmätare på den krånglade. Jag beställde då en ny genom Dalhems. Det satt även ett KN-luftfilter monterat under kylaren, som innebar att den lätt blev smutsig. KN-filter är tvättbara men jag köpte ett nytt ändå.
Det nya luftfiltret.
Den nya luftmängdmätaren.
Det är väldigt trångt i motorrummet. Jag fick lossa det svarta röret som sitter 7-8 mm från kylaren, som går från luftmängdmätaren till insuget, för att kunna lyfta upp den gamla luftmängdmätaren. Luftfiltret och slangen kunde jag däremot dra bort under fronten.
Den gamla luftmängdmätaren, slangen och luftfiltret som satt under kylaren.
Fästplattan som luftmängdmätaren satt fastmonterat i, satt kloss mot bränsleslangarna (hydralslangarna) och det fanns risk att de skulle kunna gnagas hål i. Fästplatten satt bultat i två av skruvarna till vattenpumpen. Vid montering satte jag dit två 20 mm distanshylsor mellan fästplatten och vattenpumpen. Jag fick köpa två längre bultar också, men nu blev det mycket bättre. Jag har nu satt fast luftfiltret direkt på luftmängdmäteren. Jag har även tappat ur kylarvätskan, för den var bara för minus 10 grader. Så nu blir den fylld för att klara minus 30 grader, innan det blir provkörning.
Sett underifrån.
Det här svaret redigerades för 1 vecka, 5 dagar sedan av Einar.
Bilen har en TPI-motor och luftmängdmätare på den krånglade. Jag beställde då en ny genom Dalhems. Det satt även ett KN-luftfilter monterat under kylaren, som innebar att den lätt blev smutsig. KN-filter är tvättbara men jag köpte ett nytt ändå.
Det nya luftfiltret.
Den nya luftmängdmätaren.
Det är väldigt trångt i motorrummet. Jag fick lossa det svarta röret som sitter 7-8 mm från kylaren, som går från luftmängdmätaren till insuget, för att kunna lyfta upp den gamla luftmängdmätaren. Luftfiltret och slangen kunde jag däremot dra bort under fronten.
Den gamla luftmängdmätaren, slangen och luftfiltret som satt under kylaren.
Fästplattan som luftmängdmätaren satt fastmonterat i, satt kloss mot bränsleslangarna (hydralslangarna) och det fanns risk att de skulle kunna gnagas hål i. Fästplatten satt bultat i två av skruvarna till vattenpumpen. Vid montering satte jag dit två 20 mm distanshylsor mellan fästplatten och vattenpumpen. Jag fick köpa två längre bultar också, men nu blev det mycket bättre. Jag har nu satt fast luftfiltret direkt på luftmängdmäteren. Jag har även tappat ur kylarvätskan, för den var bara för minus 10 grader. Så nu blir den fylld för att klara minus 30 grader, innan det blir provkörning.
Sett underifrån.