När jag åkte Kalldraget i början av mars så började bilen att rulla tungt på vägen upp. Vi skulle träffas några bilar i Mosjön och när jag kom dit så rök det från frambromsarna. Bromspedalen hade känts alldeles hård på vägen upp och det visade sig att frambromsarna hade mer eller minde låst sig i ett läge. Efter att vi hade stått still i Mosjön i cirka 5 minuter så klickade det till och då släppet bromsarna fram.
Här har vi boven i dramat…
Bromsservot! Troligtvis så hade vakuumkolven börjat att kärva och fastnat.
Jag måste ju ta mig från platsen, så jag kopplade bort vacuumslangen till bromsservot, vek slangen dubbel, tejpade den och hoppades på att bromsarna skulle funka samt att motorn skulle gå bra utan att dra tjuvluft.
Åtgärden fungerade bra, bromsarna blev lite trögtrampade men motorn gick bra och den drog ingen tjuvluft.
Vi fortsatte resan mot Umeå och starten i Kalldraget samt körde hela rallysträckan på cirka 13 mil. Därefter åkte vi tillbaka till Örnsköldsvik och när jag kom hem på gården så hade jag kört 36 mil, varav 34 mil utan bromsservo.
Har nu plockat upp bromsservot för att kolla om det går att åtgärda, men när jag tog bort vacuumkolven så började det att rinna bromsolja från hjälpcylindern. När jag monterade in bromsservot för 2 år sedan så renoverade jag det efter konstens alla regler med nya packningar och honing av cylinderloppet, men det verkar som om loppet i hjälpcylindern är för slitet. Det blir till att kassera bromsservot.
Hittade detta bromsservo ”Bolt on kit” för Volvo Amazon hos en firma i Nederländerna som jag beställde och ska nu montera in det.
Fortsättning följer…
Det här svaret redigerades för 8 månader, 1 vecka sedan av Staffan Häggström.
När jag åkte Kalldraget i början av mars så började bilen att rulla tungt på vägen upp. Vi skulle träffas några bilar i Mosjön och när jag kom dit så rök det från frambromsarna. Bromspedalen hade känts alldeles hård på vägen upp och det visade sig att frambromsarna hade mer eller minde låst sig i ett läge. Efter att vi hade stått still i Mosjön i cirka 5 minuter så klickade det till och då släppet bromsarna fram.
Här har vi boven i dramat…
Bromsservot! Troligtvis så hade vakuumkolven börjat att kärva och fastnat.
Jag måste ju ta mig från platsen, så jag kopplade bort vacuumslangen till bromsservot, vek slangen dubbel, tejpade den och hoppades på att bromsarna skulle funka samt att motorn skulle gå bra utan att dra tjuvluft.
Åtgärden fungerade bra, bromsarna blev lite trögtrampade men motorn gick bra och den drog ingen tjuvluft.
Vi fortsatte resan mot Umeå och starten i Kalldraget samt körde hela rallysträckan på cirka 13 mil. Därefter åkte vi tillbaka till Örnsköldsvik och när jag kom hem på gården så hade jag kört 36 mil, varav 34 mil utan bromsservo.
Har nu plockat upp bromsservot för att kolla om det går att åtgärda, men när jag tog bort vacuumkolven så började det att rinna bromsolja från hjälpcylindern. När jag monterade in bromsservot för 2 år sedan så renoverade jag det efter konstens alla regler med nya packningar och honing av cylinderloppet, men det verkar som om loppet i hjälpcylindern är för slitet. Det blir till att kassera bromsservot.
Hittade detta bromsservo ”Bolt on kit” för Volvo Amazon hos en firma i Nederländerna som jag beställde och ska nu montera in det.
Fortsättning följer…