Mopeden – en svensk designhistoria
Mopeden – en svensk designhistoria
Vernissage: 1 april klockan 12:00. Örnsköldsviks museum och konsthall.
Utställningen visas 1 april till 16 september.
”Mopeden – en svensk designhistoria” är i första hand en berättelse med avstamp i svenskt 1950- och 1960-tal, den epok då konsumentdesign blev en viktig del i det blomstrande folkhemsbygget.
Mopeden föddes genom en lagändring 1952; ett allemansfordon med avsikt att öka arbetarklassens rörlighet i samhället. Utvecklingen blev explosiv, från enkelt motoriserade cyklar till genomdesignade ”fartåk”. Industrin såg stora möjligheter i att varje år sälja nya modeller till en helt ny och köpstark kundkategori – tonåringarna!
Men tonåringarna var kräsna. Industrin anlitade därför industridesigners som Sixten Sason, Sigvard Bernadotte, Pelle Petterson och Björn Karlström för att skapa moderna mopeder. Mopeden må ha varit ett förprogrammerat fordon med en lagstadgad toppfart av 30 km/h – men inspirationen hämtades från amerikanska bilar, jetflyg och rymdraketer!
Med utställningen lyfts mopeden in i ett designhistoriskt ljus, i en kontext med samtida föremål och med koppling till kända formgivare. Få andra fenomen i svensk nutidshistoria bär en så stark berättelse – om form, ungdomskultur, industrin, processerna och en tidsanda präglad av en smått obegriplig optimism.
I centrum står de olika formgivarnas arbete och produkter. Här synliggörs exempelvis kopplingar mellan SAAB-bilarna och Husqvarnas mopeddesign, mellan Bernadottes ergonomiska kontorsmaskiner och hans mopedexperiment, mellan Pelle Pettersons sportbil Volvo P1800 och hans extroverta sportmoped, mellan…, ja, ni fattar.
Och varför fick plötsligt alla coola killars moppar extra högt styre efter 1969?
Utställningen är producerad av Tretti Knyck AB.
Alla svar
Visar 1 svar - 1 till 2 (av 2 totalt)
Visar 1 svar - 1 till 2 (av 2 totalt)
- Du måste vara inloggad för att svara på detta.
Börje kom förbi med några ”Flyers” för mopedutställningen som jag scannade in, se nedan…