Ojdå, det där verkar avancerat…den högre skolans trimning.
Jag hjälpte Leifen nyligen med att montera en 60 cc cylinder på hans 61:a Zündapp Sport Combinette. Då standartopplocket skulle användas så måste cylindern justeras in i höjdled med cylinderfotspackningar som följde med, så att inte kolven skulle slå i toppen. Det så kallade “Squish-måttet”. Jag la dit båda packningarna för att vara på den säkra sidan. Monterade cylindern och drog toppbultarna med moment (15 Nm). Monterade därefter av topplocket igen och mätte avstånd mellan kolv i topp och överdel cylinder och det såg bra ut tyckte jag. Monterade på topp igen och drog toppmuttrarna med moment, startade motorn som går och låter bra. Mätte även kompressionen efter att jag kört motorn ett tag och den låg på 6,5 kg, vilket jag tycker är helt ok för en moped. Det var nog rätt val att lägga dit båda cylinderfotspackningarna.
Som kuriosa kan jag nämna att man kan åka på 2:ans växel upp till Varvsberget. Leif får nog sätta ett större drev fram tror jag, typ 14 kugg.
Det här svaret redigerades för 1 vecka, 5 dagar sedan av Staffan Häggström.
Ojdå, det där verkar avancerat…den högre skolans trimning.
Jag hjälpte Leifen nyligen med att montera en 60 cc cylinder på hans 61:a Zündapp Sport Combinette. Då standartopplocket skulle användas så måste cylindern justeras in i höjdled med cylinderfotspackningar som följde med, så att inte kolven skulle slå i toppen. Det så kallade “Squish-måttet”. Jag la dit båda packningarna för att vara på den säkra sidan. Monterade cylindern och drog toppbultarna med moment (15 Nm). Monterade därefter av topplocket igen och mätte avstånd mellan kolv i topp och överdel cylinder och det såg bra ut tyckte jag. Monterade på topp igen och drog toppmuttrarna med moment, startade motorn som går och låter bra. Mätte även kompressionen efter att jag kört motorn ett tag och den låg på 6,5 kg, vilket jag tycker är helt ok för en moped. Det var nog rätt val att lägga dit båda cylinderfotspackningarna.
Som kuriosa kan jag nämna att man kan åka på 2:ans växel upp till Varvsberget. Leif får nog sätta ett större drev fram tror jag, typ 14 kugg.