Einars Volvo S60 -02
Generatorjäveln på min Volvo S60 -02
I november 2017 byttes generatorn ut av Parskolan. Efter 2250 mil, november 2019, garantin hade precis gått ut, fick Parksolan än en gång byta generator. I oktober 2023 efter ytterligare 2250 mil, pajade generatorn igen. Nu i december skruvade jag lös en generator från en skrotbil som jag har. På den har jag nu bytt laddningsrela/kolhållare, eftersom att ena kolet var ganska slitet. Därefter har jag nu monterat dit generatorn på plats. Det ska bli intressant och se hur länge denna håller. Det är alltså den fjärde generatorn som sitter där nu under min tid som ägare.
Det sitter en sträckare för drivremmen/multiremmen som man måste slacka på. Till det behöver man en Torx 60, som jag naturligtvis inte hade. Den största som finns i t.ex. Biltemas stora verktygssats är Torx 55. Jag fick köpa en hel sats med Torxhylsor, där den största är Torx 60. Sedan fick jag kapa av den och trä den på en 12 mm u-ringnyckel, som jag fick värma med gassvetsen och vinkla om så att den blev rak, eftersom att det är så trångt.
Nu var det ”bara” att skruva bort övre röret till turbon, styrservopumpen och övre kylarslangen m.m.
När jag skruvade lös generatorn på skrotbilen så kunde jag lirka upp den rakt upp, men på min T5:a gick inte det, utan nu fick jag göra som det stod i rephandboken, även skruva lös elfläkten på kylaren.
Jag tänker på hur enkelt det var när man skulle byta på Volvo PV:n eller på 55:a Cheven.
Här är en bild på motorrummet.
Här är en bild på verktyget, Torx 60 och u-ringnyckeln.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta.