Min P1800
Jag har bestämt mig för att lackera om min P1800 och så här ser den ut nu.
Nästa steg blir att ta ur rutorna och delar av inredningen.
- Detta ämne redigerades för 1 år, 11 månader sedan av Staffan Häggström.
Bilagor:
Alla svar
Hoppa till senaste svarKul att se uppbyggnaden. Ser mycket bra ut.
Tack för det!
Men som sagt det gick fort att riva ner bilen, men det tar sin tid att sätta ihop den igen…
Ansökte hos Transportstyrelsen om små registreringsskyltar både fram och bak, och fick godkänt av dem. Skyltarna passar ganska bra på bilen tycker jag.
Bakluckan och emblemen är nu också på plats.
Nästa steg blir att montera dörrarna.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av Staffan Häggström.
Vet att den snart är färdig, nu vill vi se resultatet….
Ja, då var bilen klar.
Det tog lite längre tid än vad jag hade tänkt mig från början, men det är bättre att vara noggrann och åtgärda saker och ting allt eftersom än att forcera fram återmonteringen.
Allt arbete, förutom rostlagning, slipning och lackering som är utfört av Emil i Hållen Gottne, är utfört av mig själv i mitt villagarage. Vissa moment krävde dock att man är flera personer. Olle har hjälpt mig att ta ur rutorna och med montering av dörrar, huv och baklucka. Arne har hjälpt mig att montera framruta och bakruta och Börje har hjälpt mig med att montera baklucka samt prydnadslister runt fram och bakruta. Tack grabbar för den goda hjälpen!
Att notera är att samtliga bilruteföretag i staden med omnejd i princip vägrade att ta på sig arbetet att montera rutorna och prydnadslisterna…
- Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av Staffan Häggström.
Snyggt! Nu har du något att nöta på framgent, förhoppningsvis problemfritt.
Mycket fin renovering må jag säga. Nu är det bara att njuta av den.
Kanske ett alternativ till SHRA:s Motorshow 1 maj 2024?
Kanske det…
När jag inhandlade delar för renovering så köpte jag även ny skinnklädsel till framstolarna. Har kollat med flera firmor och även kunniga privatpersoner för att få hjälp med att klä om stolarna, men ingen har varit villig att göra jobbet. Så nu har jag bestämt att jag gör jobbet själv.
Köpte även färdigskuren skumgummistoppning och en strumpa som man ska trä över skumgummit så att det ska gå lättare att få in det i sittdynakudden.
Det var ganska tight att få skumgummit på plats, men efter lite trixande så fick jag till det. Hyfsat resultat för att var gjort av en amatör…
Vad som återstår är att dra ihop sittdynakudden med ”Hog-rings” på undersidan och för att göra det så behöver jag flytta över några stålstänger från den gamla sittdynakudden. När jag nyper ihop glipan på undersidan så kommer nog klädseln att sträcka upp sig ytterligare.
- Det här svaret redigerades för 10 månader, 1 vecka sedan av Staffan Häggström.
Ja, då var båda framsätessitsarna klara.
Undersidan är ihopdragen med ”Hog-rings” och jag har även fäst trådar inuti överdraget och draget ner sitt-ytan med dem, det är det vita som syns (knutarna).
Därefter var det bara att ge sig på ett ryggstöd.
Efter lite pyssel så var klädseln av.
Jag tror jag får lägga på lite skumgummi i överkant, men i övrigt så har stoppningen klarat sig bra.
Stommen har jag jobbat med tidigare efter att jag hade köpt bilen 2011 och då bytte jag ut resårerna. De ser fortfarande fina ut och får vara kvar som de är.
Fortsättning följer…
- Det här svaret redigerades för 9 månader, 1 vecka sedan av Staffan Häggström.
Snyggt jobb, men tiderna förändras och det blir svårare att hitta nån som gör ”äldre hantverk” som att ta ut rutor och sätta tillbaka, få säten omklädda. Tur för dig att du är händig och inte rädd att ge dig på sådana saker och få ett bra resultat ändå.
Jag tycker att du ska skicka in en bild till SHRA och fråga om du får ställa ut den och även Monkey Biken., genom denna länk:
https://www.shraovik.se/News/7532233/Anmal-intesse-till-Motorshowen-1-maj
Det skulle ha varit roligt att ställa ut P1800 och Monkey Bike på SHRA’s motorshow den 1 maj, men det går tyvärr inte i år då jag är bortrest över 1 maj.
- Det här svaret redigerades för 9 månader, 1 vecka sedan av Staffan Häggström.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta.
Sök forum
Senaste svaren
Nya ämnen
-
Mopedtur runt Höga Kusten lördag den 17 augusti
av Einar
för 4 månader sedan
-
Mopedkörning onsdag den 26 juni
av Einar
för 5 månader, 3 veckor sedan
-
Glad midsommar!!
av Börje Näsman
för 6 månader sedan
Nja, det blir väl några timmar lite nu och då…