Det blev lite trångt att få plats med CDI och spänningsregulator i utrymmet där luftrenaren sitter men efter lite trixande så fick allt plats.
Finjustering av tändningen med hjälp av stroboskoplampa. Fick ta bort svänghjulet några gånger för justering av läge för tändplattan innan tändningen var inställd på 1,8 mm förtändning. Roterade svänghjulet motsols med skruvdragare och med tändstiftet liggande löst mot topplocket för att få gnista.
Tog spänning (12V) till stroboskoplampan från mitt ”Old School” spänningsaggregat av den typ som fanns i lab-salarna när man gick i gymnasiet. Det ger ut 1 till 24 volt med 5 ampere för både likström och växelström. Köpte det på Tradera i höstas. Kul grej!
Spänningsaggregatet var också bra att ha till hands när jag testade elsystemet efter gjorda omkopplingar. Växlade då över till växelspänning 12V och kopplade den ena tråden till kopplingsplinten i utrymmet där luftrenaren sitter och den andra tråden till ramen (jord). Jag kunde då testa att det var rätt kopplat till framlykta, baklykta och bromsljus utan att behöva starta motorn.
Tillverkade ett enkelt verktyg av några plattjärn jag hade liggande för att kunna få mothåll på svänghjulet när jag skulle dra åt svänghjulsmuttern med momentnyckel.
Momentdragning av svänghjulsmuttern. 30Nm fick räcka.
Ja, då var det klart för att provstarta.
Men det är -18 grader ute så jag tror jag väntar tills det blir lite varmare.
Det här svaret redigerades för 11 månader, 2 veckor sedan av Staffan Häggström.
Det blev lite trångt att få plats med CDI och spänningsregulator i utrymmet där luftrenaren sitter men efter lite trixande så fick allt plats.
Finjustering av tändningen med hjälp av stroboskoplampa. Fick ta bort svänghjulet några gånger för justering av läge för tändplattan innan tändningen var inställd på 1,8 mm förtändning. Roterade svänghjulet motsols med skruvdragare och med tändstiftet liggande löst mot topplocket för att få gnista.
Tog spänning (12V) till stroboskoplampan från mitt ”Old School” spänningsaggregat av den typ som fanns i lab-salarna när man gick i gymnasiet. Det ger ut 1 till 24 volt med 5 ampere för både likström och växelström. Köpte det på Tradera i höstas. Kul grej!
Spänningsaggregatet var också bra att ha till hands när jag testade elsystemet efter gjorda omkopplingar. Växlade då över till växelspänning 12V och kopplade den ena tråden till kopplingsplinten i utrymmet där luftrenaren sitter och den andra tråden till ramen (jord). Jag kunde då testa att det var rätt kopplat till framlykta, baklykta och bromsljus utan att behöva starta motorn.
Tillverkade ett enkelt verktyg av några plattjärn jag hade liggande för att kunna få mothåll på svänghjulet när jag skulle dra åt svänghjulsmuttern med momentnyckel.
Momentdragning av svänghjulsmuttern. 30Nm fick räcka.
Ja, då var det klart för att provstarta.
Men det är -18 grader ute så jag tror jag väntar tills det blir lite varmare.