Einars 55:a Bel Air
Einars 55:a Bel Air
Denna Bel Air köpte jag våren 2006 och efter SFRO- besiktning som ombyggt fordon och där efter ordinarie besiktning 2006-09-26, så blev den godkänd. Den kördes sedan under sommarhalvåret fram till hösten 2015. Jag kände då att jag ville ta isär motorn för att se hur den såg ut inuti. Det var tur, för ram och vevlagren var helt slut. Motorn helrenoverades med bl.a. vevaxelslipning, topplocken fick lite portningsjobb och nya större ventiler och nya hårdare ventilfjädrar, insuget matchportades och ny förgasare monterades, växellådan en TH400 byttes ut mot en TH700. Mellanaxeln kortades, växellådsfästet fick svetsas om, bakaxeln helrenoverades, alla mätarna (7 st.) byttes ut, ny stereo och högtalare monterades, mycket elkablage byttes ut och relän sattes in på allt, golvet målades och isolerades, en massa onödiga hål på torpedväggen svetsades igen, därefter målades torpedväggen och innerskärmarna. Våren 2018 var den äntligen klar.
På slutet av sommaren 2020, så började det att knacka i motorn och oljetrycksmätaren började att fladdra. Jag trodde då att det var ett ramlager som var problemet. Vintern 2019-2020 revs motorn och det visade sig då vara en kamaxelnock och en lyftare som hade nötts ner. Vad det berodde på vet jag inte, motorn hade gått dryga 800 mil sedan renoveringen. Motorn såg illa ut invändigt, alla lager var repiga, den nya oljepumpen var helt förstörd. Jag hade funderat på att köpa nya kolvar vid förra renoveringen, men det blev inget av. Jag bestämde mig ny för att borra motorblocket och köpa nya kolvar, det blev även nya vevstakar. De nya kolvarna var mycket lättare, så det blev en balansering av vevaxeln också. Det som jag även fick köpa nytt var vevlager, ramlager, kamlager, kamaxel, lyftare, kamkedja, oljepump, ARP-pinnbult till ramlageröverfallen, fryspluggar, packningssats. Det blev även byte av ventiltätningar på topparna, för det satt fel sort på dem. På slutet av sommaren 2022 var bilen äntligen klar.
Här ser man skillnaden på de gamla kolvarna och de nya.
Alla svar
Visar 1 svar - 1 till 3 (av 3 totalt)
Visar 1 svar - 1 till 3 (av 3 totalt)
- Du måste vara inloggad för att svara på detta.
Monteringen fortsätter.