Honda Z50J 1979 Monkey Bike
I vinter så ska jag renovera den här åt en kompis.
- Detta ämne redigerades för 1 år, 10 månader sedan av Staffan Häggström.
Bilagor:
Alla svar
Hoppa till senaste svarMotorn går ju bra!
Jaha, då ser det ut så här.
Då är det bara att påbörja arbetet då…
- Det här svaret redigerades för 1 år, 11 månader sedan av Staffan Häggström.
Bilagor:
Testar att ladda upp bilder i linje med texten. Den funktionen fungerar nu genom att välja infoga/redigera bild i menyn.
Vid uppladdning valde jag 300 x 225 i storlek på bilderna genom att välja 300 i första fältet, lämna andra fältet tomt och välja behåll proportioner med checkboxen, 225 kom då per automatik.
Jag har påbörjat renoveringsarbetet och jag börjar med motorn.
En slagskruvdragare är ovärderlig när man ska lossa skruvar som har suttit i många år.
Öppnade först kopplingssidan då jag märkte att kopplingen slirade vid provkörningen innan jag plockade ned mopeden och lamellerna måste bytas.
Tyvärr så visade sig att jag måste ha ett specialverktyg för att lossa kopplingskorgen. Det blir till att beställa ett sådant.
Fortsatte då med att plocka bort cylinder och topp.
Toppen med sina beståndsdelar.
Ventilerna var lite besvärliga att få bort. Min ventilbåge för bilmotorer var alldeles för stor. Jag fick tillverka ett specialverktyg av en gammal tändstiftshylsa. Med hjälp av den och en snabbtving så kunde jag pressa ihop fjädern, ta loss knastren och ta ut ventilerna.
Kolven.
Specialverktyget.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 11 månader sedan av Staffan Häggström.
Kul att se, men när man klickar på de nya bilderna så blir de inte större.
I väntan på att specialverktyget för kopplingskorgen ska komma så fortsatte jag med något annat istället.
Jag plockade isär framgaffeln för att inspektera i vilket skick den är i och vad som eventuellt måste renoveras eller bytas ut.
Ja, det såg inget vidare ut. Bussningarna var kapade i längs-led och därefter tejpade för att klämma mot gaffelbenet och fylla ut mot gaffelbensröret för att på så sätt minska glappet.
Det blir till att beställa ett renoverings-kit där bussningar, packboxar och tätningshylsor ingår.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 11 månader sedan av Staffan Häggström.
Verktyget har kommit…
…Så nu är det bara att fortsätta med arbetet
Slagskruvdragaren gjorde jobbet.
Ja, då är det bara att sätta i nya lameller då och återmontera kopplingskorgen.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 11 månader sedan av Staffan Häggström.
Arbetet går vidare…
Inslipning av ventiler
Honing av cylinderlopp.
Topp med inslipade ventiler och nya ventiltätningar. Rengjord och målad cylinder med honat lopp. Rengjord kolv med nya kolvringar.
Nästa steg blir att sätta ihop motorn.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av Staffan Häggström.
Grundlig renovering, ägaren blir nog nöjd, och dom här bara stiger i värde.
Då var motorn hopmonterad och ett nytt elektroniskt tändsystem har den också fått.
Calle överraskade mig idag då han ringde och sa att ramen, svingarmen och fotpinsbryggan var blästrade och lackerade. Dessutom så sa han att hade ett ärende till stan och kunde komma förbi och lämna av prylarna. Toppen!
Ser fint ut!
Återmonteringsarbetet är påbörjat.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av Staffan Häggström.
Arbetet går vidare…
Har nu återmonterat de flesta prylarna på ramen. Fram och bakhjul är också iordninggjorda med nya däck, slangar och bromsbackar samt att fäljarna är lackerade.
Har även bytt bussningar och tätningar i framgaffeln.
Nylackerad fotpinnebrygga med nya gummin.
Nästa steg blir att blir att lackera och montera ihop framgaffeln, samt att montera den på ramen. Calle har hjälp mig med att svetsa och rikta fästena för framlyktan och han hörde av sig för någon dag sedan att han är klar med det.
Jag återkommer med text och bilder angående detta…
- Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av Staffan Häggström.
Snyggt jobbat, jag har ju sett det ”live”..
Hej på er!
Nu när P1800’n är klar så får man väl ta upp arbetet med Monkey Biken igen…
Nylackad framgaffel.
Monterad på ramen.
Det var lite trickigt att få dit styrlagren, då de bestod av lösa kulor. Men med mycket fett och tålamod så gick det.
Nästa steg blir att montera gaffelben, framhjul och styre.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av Staffan Häggström.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta.
Sök forum
Senaste svaren
Nya ämnen
-
Mopedtur runt Höga Kusten lördag den 17 augusti
av Einar
för 4 månader sedan
-
Mopedkörning onsdag den 26 juni
av Einar
för 5 månader, 3 veckor sedan
-
Glad midsommar!!
av Börje Näsman
för 6 månader sedan
Efter rengöring av förgasare och tändstift, byte av olja, inställning avstånd för brytarspetsar, kontroll av tändläge och lite ny bensin så startade den och motorn verkar gå riktigt bra. Den ryker lite blårök då den är kall men det blir bättre när den är varm. Det är ju en fyrtaktare så jag får nog kolla upp tätningarna för ventilerna.
Bilagor: