Viktors skoter Arctic powder special 700 -99
Viktors skoter har inte används på 2 år och han skulle nu köra in den i garaget för lite småfix. Då märker han att det inte går att gasa, trottlarna sitter fast. Viktor kör in den i garaget, men känner att han inte har lust att skruva med den. Jag , pappa Einar beslutar mig för att hjälpa honom. Jag har aldrig förut skruvat i en skoter. Jag får ta bort en hel del saker för att tillslut få bort förgasarna.
Här är förgasarna på arbetsbänken.
Här ser man trottlarna som är av något plastmaterial och är bytt av tidigare ägare. De har svällt och fastnat.
Trottlarna löper i dessa spår.
Jag börjar med att putsa sidorna och
fila grader i spåren.
Dags att montera ihop förgasarna.
Men så fort jag drog åt de fyra skruvarna på varje förgasarlock så kärvade trottlarna. Det blev till att riva isär dem igen.
Nu fick jag putsa framsidan och baksidan på trottlarna, montera ihop och prova, fortfarande för trögt. Detta fick jag upprepa 4-5 gånger, ville inte ta bort för mycket material, tills att de gick lätt.
När jag tog isär förgasarna så märkte jag att det saknades en plastbricka till den ena trottelnålen. Jag beslutar mig då för att tillverka en ny.
Jag borrade ett hål i en plastdunk, som tål bensin och skar sedan ut en bit. Till höger ligger den andra som jag har som mall.
Satte fast plastbiten och brickan på en M3 skruv och grovslipade den på smärgeln.
Satte sedan fast den på borrmaskinen och filade sedan ner den till rätt ytterdiameter.
Nu var det bara till att putsa ner den till rätt tjocklek.
Här är den klar för montering på skotern. Nu fungerar skotern igen.
Alla svar
Visar 1 svar (av 1 totalt)
Visar 1 svar (av 1 totalt)
- Du måste vara inloggad för att svara på detta.
Det verkar ha varit lite finmekanik som du har hållit på med och trägen vinner oftast till slut. Bra gjort och kul läsning, en intressant och detaljerad tråd.