Volvo Amazon – Lite småpyssel
Har haft en Moto-Lita ratt liggande på hyllan i några år. Har nu putsat upp den och smörjt in lädret samt köpt ett nytt rattnav till den och tänkte att jag skulle montera in den i Amazonen.
Rattnav från Folkrace shopen och rostfria skruvar inhandlade hos Nordemans Järn.
Blev en ganska snygg ratt tycker jag. Den kommer nog att passa bra i Amazonen.
- Detta ämne redigerades för 1 år, 1 månad sedan av Staffan Häggström.
Alla svar
Hoppa till senaste svarNice…
När jag åkte Kalldraget i början av mars så började bilen att rulla tungt på vägen upp. Vi skulle träffas några bilar i Mosjön och när jag kom dit så rök det från frambromsarna. Bromspedalen hade känts alldeles hård på vägen upp och det visade sig att frambromsarna hade mer eller minde låst sig i ett läge. Efter att vi hade stått still i Mosjön i cirka 5 minuter så klickade det till och då släppet bromsarna fram.
Här har vi boven i dramat…
Bromsservot! Troligtvis så hade vakuumkolven börjat att kärva och fastnat.
Jag måste ju ta mig från platsen, så jag kopplade bort vacuumslangen till bromsservot, vek slangen dubbel, tejpade den och hoppades på att bromsarna skulle funka samt att motorn skulle gå bra utan att dra tjuvluft.
Åtgärden fungerade bra, bromsarna blev lite trögtrampade men motorn gick bra och den drog ingen tjuvluft.
Vi fortsatte resan mot Umeå och starten i Kalldraget samt körde hela rallysträckan på cirka 13 mil. Därefter åkte vi tillbaka till Örnsköldsvik och när jag kom hem på gården så hade jag kört 36 mil, varav 34 mil utan bromsservo.
Har nu plockat upp bromsservot för att kolla om det går att åtgärda, men när jag tog bort vacuumkolven så började det att rinna bromsolja från hjälpcylindern. När jag monterade in bromsservot för 2 år sedan så renoverade jag det efter konstens alla regler med nya packningar och honing av cylinderloppet, men det verkar som om loppet i hjälpcylindern är för slitet. Det blir till att kassera bromsservot.
Hittade detta bromsservo ”Bolt on kit” för Volvo Amazon hos en firma i Nederländerna som jag beställde och ska nu montera in det.
Fortsättning följer…
- Det här svaret redigerades för 11 månader, 3 veckor sedan av Staffan Häggström.
Har nu monterat bromservot och tyvärr så blev det inte riktigt ”Bolt on” för mig, då jag har monterat in en 2-krets huvudbromscylinder tidigare och den är cirka 40 mm längre än 1-krets huvudbromscylindern.
2-krets bromscylinder:
Det nya bromsservot:
Som ni ser så har jag fått flytta det nya bromservot 40 mm framåt för att kunna ansluta bromsledningen som ska gå till framhjulen. Annars så hade den krockat med bromsoljebehållaren.
Originalhålen syns på plåten. Jag fick tillverka en liten plåtvinkel (syns inte i bild) för att kunna fästa den tredje bulten så att monteringen blev stabil. Man vill ju inte ha några vibrationer för då kan bromsledningarna utmattas med tiden och gå av.
Så ser det ut nu, bromsrören och vacuumslangen ska också monteras.
Då jag ändå hade tömt bromsystemet på bromsolja för framhjulsbromsarna, så byter jag även bromsslangarna för framhjulen, eftersom att de som sitter där är felaktigt monterade av tidigare ägare.
De bromsslangar som var monterade ska sitta på en Amazon med trumbromsar fram, vilket har medfört att bromsslangen har legat och nött mot den övre länkarmen och på sikt har det kunnat bli ett läckage. Konstigt att han har fått det tätt vid bromsoket!?
Så här ska bromsslangsinstallationen se ut på en Amazon med skivbromsar fram.
Ska koppla ihop bromsrören genom att sätta dit en hylsa istället för nippel och kona om bromsröret.
Prydligt, nu slipper du problem framgent.
Ja, förhoppningsvis…
Nu är alla bromsledningar inkopplade och vacuumslangen till insugningsröret är på plats. Den främre bromskretsen går via det nya bromsservot till skivbromsarna fram och den bakre kretsen går utan servoassistans till bakhjulens trumbromsar.
Så här ser det ut:
Har också luftat bromssystemet med hjälp av en avluftningspump som man ansluter till garagekompressorn. Med hjälp av den så kan man avlufta bromssystemet själv och man behöver inte ha någon som assisterar med att trycka på bromspedalen. Bra när man oftast jobbar själv i garaget.
Bromspedalen har nu ett distinkt och stumt tryckläge och alla rörkopplingar verkar vara täta. Har dock inte provkört bilen än då den fortfarande står upphissad på pallbockar.
- Det här svaret redigerades för 11 månader, 3 veckor sedan av Staffan Häggström.
Du är flitig du, har endast lyckats komma in i vinterförvaringsgaraget i helgen, dock ett framsteg då jag har focus på annat just nu.
I samband med att jag servade Amazonen med ny olja och filter för att åka kalldraget den 1/3, så passade jag på att byta ventilkåpa till en i aluminium som jag budade till mig på Tradera i höstas. Den pryder sin plats, tycker jag…
- Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av Staffan Häggström.
Riktigt snyggt! Ser ut som en 123GT.
Tackar!
Snyggt, dom brukar bli dyra. Vad fick du betala?
Budgivningen landade på 1040 kr plus frakt 73 kr. Ventilkåpan är helt ny och oanvänd. Vet inte om det är en NOS-kåpa eller eftermarknad, men den är väldigt välgjord och har god passform. En packning till påfyllningslocket följde också med.
Fick de här extraljusfästen till Amazon av Leifen för något år sedan.
Har även haft de här extraljusen liggande på hyllan i några år.
Så nu tyckte jag att det var dags att montera dem på Amazonen.
De passar ganska bra tycker jag, ser precis ut som på 123 GT.
Då var det kopplat och klart, varde ljus!
Har även kopplat in en vippströmbrytare som sitter under instrumentbrädan, så att jag kan släcka dem om jag vill.
- Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av Staffan Häggström.
nice!!
- Du måste vara inloggad för att svara på detta.
Sök forum
Senaste svaren
Nya ämnen
-
Viktors skoter Arctic powder special 700 -99
av
Einar
för 1 vecka, 2 dagar sedan -
NMH:s vara eller icke vara på friluftscentralen.
av
Börje Näsman
för 2 veckor, 2 dagar sedan -
2025 års Träff på Svensk bilprovning 14 maj kl.16.00
av
Börje Näsman
för 1 månad, 1 vecka sedan
Fick tillverka en enkel avdragare av ett plattjärn för att få loss originalratten.

Ja, då sitter Moto-Lita ratten på plats.

Det blev ganska bra tycker jag…den pryder sin plats.