Einars 1936 Ford Tudor Slantback

Jag hissade upp bilen för att titta hur den ser ut under. Jag ser då att flera bensinslangar har torrsprickor. Det sitter även en bränslepump som är bortkopplad, framför bensintanken. Jag ringde Torbjörn som jag köpte bilen av, för att fråga om en del saker. Han berättade att pumpen var bortkopplad redan när han köpte den. Detta innebar att bensinslangen var tvungen att vara så lång, ca 80 cm, för att inte få så tvära böjar. Jag hade ju varit och tankat fullt innan jag tog in bilen i garaget, så nu fick jag börja med att tömma tanken.

Här ser man de spruckna slangarna.
Från bensintanken går den långa bensinslang till ett rör, vidare till en slangskarv som sitter mot den elektriska bensinpumpen, som sitter ihopkopplad med bensinfiltret. Därefter sitter det en slangskarv kopplad mot nästa rör som går fram till torpedväggen. Därifrån går det en hydrarslang upp till insprutningsmotorn. Det går sedan en likadan hydrarslang för returledningen, ner till torpedväggen, där det sedan går i ett rör vidare till en slangskarv innan den sedan går till ett rör igen. Efter den sitter den sista slangskarven mot tanken.
Efter att jag plockat bort den gamla bensinpumpen, så bockade jag till ett kopparrör för att få bort den långa bensinslangen. Alla rör och anslutningar är 12 mm. Men på slangnippeln på tanken var den 10 mm, jag har nu bytt den till en på 12 mm. Röret som jag bockade till kunde jag nu klamra i fästet som pumpen suttit i. Det blev en till slangskarv för att koppla ihop det nya röret med det gamla. Jag har satt dubbla slangklammer vid varje slangände, för att vara säker på att det blir tätt. Jag fick träningsvärk i armen efter att jag dragit alla slangklammer. Jag fick även avbryta jobbet flera gånger för all bensin som rann ut på golvet. Kläderna som jag hade haft på mig åkte raka vägen till tvättmaskin, för de stank bensin något fruktansvärt. Det är sådana här gånger som man saknar en billyft, för det är ganska jobbigt att ligga under bilen och skruva.

Här ser man kopparröret som ersatte den långa slangen.
Alla svar
Visar 1 svar - 1 till 3 (av 3 totalt)
Visar 1 svar - 1 till 3 (av 3 totalt)
- Du måste vara inloggad för att svara på detta.

Bilen har en TPI-motor och luftmängdmätare på den krånglade. Jag beställde då en ny genom Dalhems. Det satt även ett KN-luftfilter monterat under kylaren, som innebar att den lätt blev smutsig. KN-filter är tvättbara men jag köpte ett nytt ändå.
Det nya luftfiltret.
Den nya luftmängdmätaren.
Det är väldigt trångt i motorrummet. Jag fick lossa det svarta röret som sitter 7-8 mm från kylaren, som går från luftmängdmätaren till insuget, för att kunna lyfta upp den gamla luftmängdmätaren. Luftfiltret och slangen kunde jag däremot dra bort under fronten.
Den gamla luftmängdmätaren, slangen och luftfiltret som satt under kylaren.
Fästplattan som luftmängdmätaren satt fastmonterat i, satt kloss mot bränsleslangarna (hydralslangarna) och det fanns risk att de skulle kunna gnagas hål i. Fästplatten satt bultat i två av skruvarna till vattenpumpen. Vid montering satte jag dit två 20 mm distanshylsor mellan fästplatten och vattenpumpen. Jag fick köpa två längre bultar också, men nu blev det mycket bättre. Jag har nu satt fast luftfiltret direkt på luftmängdmäteren. Jag har även tappat ur kylarvätskan, för den var bara för minus 10 grader. Så nu blir den fylld för att klara minus 30 grader, innan det blir provkörning.
Sett underifrån.