När jag inhandlade delar för renovering så köpte jag även ny skinnklädsel till framstolarna. Har kollat med flera firmor och även kunniga privatpersoner för att få hjälp med att klä om stolarna, men ingen har varit villig att göra jobbet. Så nu har jag bestämt att jag gör jobbet själv.
Köpte även färdigskuren skumgummistoppning och en strumpa som man ska trä över skumgummit så att det ska gå lättare att få in det i sittdynakudden.
Det var ganska tight att få skumgummit på plats, men efter lite trixande så fick jag till det. Hyfsat resultat för att var gjort av en amatör…
Vad som återstår är att dra ihop sittdynakudden med “Hog-rings” på undersidan och för att göra det så behöver jag flytta över några stålstänger från den gamla sittdynakudden. När jag nyper ihop glipan på undersidan så kommer nog klädseln att sträcka upp sig ytterligare.
Kul tidningsartikel!
Det är alltid roligt med nya prylar i garaget. Den där ser ju fin ut och kommer säkert att göra sitt jobb.
Ja, då har jag provstartat och den startade på 3:e kicken.
Den går mycket jämt och fint på tomgången och är lättstartad samt mycket varvvillig vid gaspådrag. Belysningen fungerar som den ska och framlyktan ger ett väldigt bra och starkt ljus med 25w lampa.
Kunde inte hålla mig så jag tog en tur till Kusthöjden i snömodden.
Den går riktigt bra faktiskt med det nya tändsystemet, det ska bli kul att åka en längre sväng till våren…
Bra Börje att du bevakar utvecklingen av friluftscentralens vara eller icke vara för NMH´s del!
Tack Börje och Einar för era kommentarer!
Kul att ni tyckte att tråden var bra och givande.
Så här kopplade jag ihop Kokusan-systemet med befintligt elsystem.
Jag fick dra en ny tråd från tändningslåset till CDI för motorstoppfunktionen, i övrigt så var det bara att koppla om några trådar i kopplingsplinten och i tändningslåset.
Det blev lite trångt att få plats med CDI och spänningsregulator i utrymmet där luftrenaren sitter men efter lite trixande så fick allt plats.
Finjustering av tändningen med hjälp av stroboskoplampa. Fick ta bort svänghjulet några gånger för justering av läge för tändplattan innan tändningen var inställd på 1,8 mm förtändning. Roterade svänghjulet motsols med skruvdragare och med tändstiftet liggande löst mot topplocket för att få gnista.
Tog spänning (12V) till stroboskoplampan från mitt “Old School” spänningsaggregat av den typ som fanns i lab-salarna när man gick i gymnasiet. Det ger ut 1 till 24 volt med 5 ampere för både likström och växelström. Köpte det på Tradera i höstas. Kul grej!
Spänningsaggregatet var också bra att ha till hands när jag testade elsystemet efter gjorda omkopplingar. Växlade då över till växelspänning 12V och kopplade den ena tråden till kopplingsplinten i utrymmet där luftrenaren sitter och den andra tråden till ramen (jord). Jag kunde då testa att det var rätt kopplat till framlykta, baklykta och bromsljus utan att behöva starta motorn.
Tillverkade ett enkelt verktyg av några plattjärn jag hade liggande för att kunna få mothåll på svänghjulet när jag skulle dra åt svänghjulsmuttern med momentnyckel.
Momentdragning av svänghjulsmuttern. 30Nm fick räcka.
Ja, då var det klart för att provstarta.
Men det är -18 grader ute så jag tror jag väntar tills det blir lite varmare.
Ut med det gamla…
…och in med det nya…
Tändplattan monterad så pickuppspolen är i läge klockan 11:00.
Märkte upp svänghjulet med övre dödpunkt “ÖDP” och tändpunkt “T”.
Tändpunkten är 1,8mm kolvrörelse före övre dödpunkt. Svänghjulet roterar moturs.
När jag har fått igång motorn så ska jag justera in tändningen med stroboskoplampa så att “T” hamnar mitt för fasningen på motorkåpan.
Nästa steg blir att montera CDI och spänningsregulator i samma utrymme som luftrenaren sitter i.
Fortsättning följer….
Jag önskar detsamma!
Hej och kul med en ny användare!
Kolla med Lars Strand, jag tror att han har en sådan moped. Om den är till salu vet jag dock inte. Lars sitter med i styrelsen för övikssektionen och du hittar hans kontaktuppgifter här:
https://nmh.se/o-vik/styrelse-o-vikssektionen/
Ett tips: Om du klickar på prenumerera i ditt inlägg/ämne så får du ett mail när någon har skrivit ett svar till ditt inlägg…men det kanske du visste redan…
Jaha, då var den klar!
Elen är kopplad och alla delar återmonterade. Olja och bensin ifylld samt att jag provstartat och även tagit en kort tur runt kvarteret.
Allt verkar att fungera bra, men man få nog ta en längre tur till våren och då kanske det blir att göra lite finjusteringar av tändning, förgasare och ventilspel vid behov.
Såja, då börjar det likna en moped igen…
Hej på er!
Nu när P1800’n är klar så får man väl ta upp arbetet med Monkey Biken igen…
Nylackad framgaffel.
Monterad på ramen.
Det var lite trickigt att få dit styrlagren, då de bestod av lösa kulor. Men med mycket fett och tålamod så gick det.
Nästa steg blir att montera gaffelben, framhjul och styre.
Fick tillverka en enkel avdragare av ett plattjärn för att få loss originalratten.

Ja, då sitter Moto-Lita ratten på plats.

Det blev ganska bra tycker jag…den pryder sin plats.