Då var Kalldraget 2025 avklarat.
Det blev en tidig morgon. Jag och Arne Fahlén åkte i väg vid 7-tiden för att vara i Vännäs i tid för att hämta upp Nisse, en kompis till Arne och hinna registrera oss och delta i förarmöte vid motormuseet innan första start kl. 9. I väntan på start så fanns det kaffe och smörgås att köpa. Färdsträckan var uppdelad i två sträckor med lunchuppehåll mellan sträckorna.
Första sträckan gick från Vännäs och norrut på västra sidan av Vindelälven. Vi korsade Vindelälven vid Lillforsen i Selet och därefter gick färden söderut på Vindelälvens östra sida till Brännland och därefter vidare till Klabböle där det var lunchuppehåll och kaffe, korv och hamburgare fanns att köpa. Under färden på sträckan besvarades 10 frågor, en kontroll var bemannad.
Efter lunchuppehållet körde vi en sträcka väster om Klabböle och ytterligare 10 frågor skulle besvaras. Sträckan som var en rund-slinga avslutades åter igen i Klabböle, där det skulle hållas prisutdelning. Under väntan på att resultatet skulle bli klart så fanns det kaffe, korv och hamburgare att köpa. Vid 15-tiden var allt klart och vi kunde vända hemåt igen, dock via Vännäs för att släppa av Nisse.
Underlaget på vägarna var av allt från torr asfalt till snö och isbelagda vägar, men allt gick bra och utan missöden. Frågarna var om blandade ämnen, de flesta var motor och bilorienterade, men även frågor om bakverk, djur och annat allmänt fanns med.
Som summering kan jag säga att det var en trevlig dag och ett bra arrangerat rally där allt flöt på bra. Något pris fick vi inte, men vi hamnade på 11:e plats, vilket jag tycker var ganska bra med 100 startande bilar. Den totala körsträckan för rallyt var 13 mil.
Som kuriosa kan nämnas att två personer åkte rallyt på moped.
Några bilder:
Starten
Lunchuppehållet, mycket folk…
Några bilar, bland annat från Finland
Vinnaren
Ja, det stämmer och det är NOS-delar så är det ju ännu bättre och roligare.
Fick de här extraljusfästen till Amazon av Leifen för något år sedan.
Har även haft de här extraljusen liggande på hyllan i några år.
Så nu tyckte jag att det var dags att montera dem på Amazonen.
De passar ganska bra tycker jag, ser precis ut som på 123 GT.
Då var det kopplat och klart, varde ljus!
Har även kopplat in en vippströmbrytare som sitter under instrumentbrädan, så att jag kan släcka dem om jag vill.
Bra att du poängterar att det är bra att besikta bilen även om den är besiktningsbefriad. En kontroll av bromsar, styrning och annan utrustning är alltid bra att göra på en gammal bil, och dessutom kan man känna sig säker efteråt när man är ute och kör.
Budgivningen landade på 1040 kr plus frakt 73 kr. Ventilkåpan är helt ny och oanvänd. Vet inte om det är en NOS-kåpa eller eftermarknad, men den är väldigt välgjord och har god passform. En packning till påfyllningslocket följde också med.
Tackar!
I samband med att jag servade Amazonen med ny olja och filter för att åka kalldraget den 1/3, så passade jag på att byta ventilkåpa till en i aluminium som jag budade till mig på Tradera i höstas. Den pryder sin plats, tycker jag…
Den ser ju fin ut Einar, och med 10 hk så går nog snöröjningen som en dans…
Jag har en Toro 724 7 hk som snart är 30 år gammal och den tuffar fortfarande på bra.
Tack ska ni ha, Einar och Börje!
Det är inte så svårt som man kan tro, det gäller bara att vara metodisk och noggrann.
Då var det putsat och klart. Efter grovputsning med Svinto så avslutade jag putsningen med Autosol för att få en bra finish på fäljen och 517-navet.
Då var det bara att påbörja jobbet med att ekra upp fäljen. Fick börja med att borra upp hålen lite grand, då de var en aning för små. Fäljen kommer ju från en 515-modell och tydligen så har de lite klenare ekrar än 517-modellen.
Därefter så satte jag i ekrarna i navet och då gällde det att sätta i dem rätt, då det är olika vinkel på änden av ekrarna för ekrarna som ska sitta på insidan respektive på utsidan.
Ser ut lite som plockepinn…
En sida klar…
…andra sidan klar.
Då var det dags att rikta fäljen. Snurra och kolla mot anligget…
…justera, snurra igen och justera…
…och till slut så blev det äntligen klart.
Då är det bara att montera fälgband, slang och däck, samt montera tillbaka hjulet på mopeden.
Hej igen,
Har nu på Blocket fått tag på ett begagnat Zündapp-hjul modell 515 med en Weinmann 1,5 x 17 tums aluminiumfälg. Tänkte använda fäljen och ekra upp den mot mitt nav av modell 517.
Rostiga ekrar och ingrodd smuts på både nav och fälj, men fäljen är rak och fin så jag hoppas att den går att få blank och fin också.
Att få loss nipplarna var inte att tänka på, så det var bara att gå loss med bultsaxen.
Så där ja, då var navet löst…
…och ekrarna borttagna.
Då är det bara att köra igång med putsning och polering av fälgen…
…Svinto kommer nog att göra susen hoppas jag.
Fortsättning följer…
Tack Börje för ett bra arrangerat och mycket väl genomfört mopedrally! Det var en trevlig dag.
Din idé om ett pokerrun längre fram i höstmörkret låter kul!
Kul med bilder, bra att du dokumenterar!
Tackar, och jag hälsar detsamma!
Det verkar ha varit lite finmekanik som du har hållit på med och trägen vinner oftast till slut. Bra gjort och kul läsning, en intressant och detaljerad tråd.