Ja, då var bilen klar.
Det tog lite längre tid än vad jag hade tänkt mig från början, men det är bättre att vara noggrann och åtgärda saker och ting allt eftersom än att forcera fram återmonteringen.
Allt arbete, förutom rostlagning, slipning och lackering som är utfört av Emil i Hållen Gottne, är utfört av mig själv i mitt villagarage. Vissa moment krävde dock att man är flera personer. Olle har hjälpt mig att ta ur rutorna och med montering av dörrar, huv och baklucka. Arne har hjälpt mig att montera framruta och bakruta och Börje har hjälpt mig med att montera baklucka samt prydnadslister runt fram och bakruta. Tack grabbar för den goda hjälpen!
Att notera är att samtliga bilruteföretag i staden med omnejd i princip vägrade att ta på sig arbetet att montera rutorna och prydnadslisterna…
Bra initiativ Einar!
Jag kan tyvärr inte var med, då min fru fyller år den dagen och vi ska iväg på en liten miniweekendresa.
Bra arrangemang Börje och det var ju jättekul att jag fick “Best in show” priset!
Ansökte hos Transportstyrelsen om små registreringsskyltar både fram och bak, och fick godkänt av dem. Skyltarna passar ganska bra på bilen tycker jag.
Bakluckan och emblemen är nu också på plats.
Nästa steg blir att montera dörrarna.
Tack för det!
Men som sagt det gick fort att riva ner bilen, men det tar sin tid att sätta ihop den igen…
Nja, det blir väl några timmar lite nu och då…
Jodå, det har hänt en del…
Stötfångare bak och upphängning av avgasrör är monterat.
Gångjärnen är renoverade med nya sprintar och dörrstopp, samt lackade och monterade i båda dörrgångarna.
Mattor inlagda och delar av inredningen är monterad.
Arbetet med återmonteringen går vidare…
Man får vara lite uppfinningsrik när man jobbar själv i garaget.
Såja, då sitter den på plats.
dragkroken får sig en uppfräschning innan jag monterar på den bakre stötfångaren.
Nästa steg blir att måla och sätta nya sprintar i dörrgångjärnen.
Gångjärnen som satt på förarsidan var ganska glappa. Passagerarsidan var mindre glapp, men nu när jag har gångjärnen på bänken så byter jag sprintar i alla gångjärn.
Börje kom förbi med några “Flyers” för mopedutställningen som jag scannade in, se nedan…
Då var bilen lackad och hemma i garaget igen efter att har varit hos Emil i Hållen sedan i mitten av januari. Huv, baklucka och dörrar får jag hämta separat om några dagar.
Nu börjar arbetet med att först få bort allt damm och därefter påbörja återmontering av alla delar. Även motorrummet behöver en rejäl rengöring, det blir mycket damm när man slipar plåtrent innan ny lack läggs på.
Länkar till samma sida som ovan genom att använda länk-ikonen i menyn (den ligger till vänster om infoga bild-ikonen och ser ut som en kedja)…
https://www.nmh.se/o-viks-sektionen/
…och då visas endast länken.
Kan tex. vara användbart om man skriver en text och vill skriva in en länk till en annan sida. Jag ska skriva in detta i manualen också.
Ojdå, det verkar ha varit lite pyssel innan du fick ordning på det där.
Arbetet går vidare…
Har nu återmonterat de flesta prylarna på ramen. Fram och bakhjul är också iordninggjorda med nya däck, slangar och bromsbackar samt att fäljarna är lackerade.
Har även bytt bussningar och tätningar i framgaffeln.
Nylackerad fotpinnebrygga med nya gummin.
Nästa steg blir att blir att lackera och montera ihop framgaffeln, samt att montera den på ramen. Calle har hjälp mig med att svetsa och rikta fästena för framlyktan och han hörde av sig för någon dag sedan att han är klar med det.
Jag återkommer med text och bilder angående detta…
Kul, den ser ju fin ut!
Kanske det…