Så här såg den motorcykel ut som jag åkte på i min ungdom, dvs. i början av 80-talet. En Yamaha 650 XS2.
I väntan på att specialverktyget för kopplingskorgen ska komma så fortsatte jag med något annat istället.
Jag plockade isär framgaffeln för att inspektera i vilket skick den är i och vad som eventuellt måste renoveras eller bytas ut.
Ja, det såg inget vidare ut. Bussningarna var kapade i längs-led och därefter tejpade för att klämma mot gaffelbenet och fylla ut mot gaffelbensröret för att på så sätt minska glappet.
Det blir till att beställa ett renoverings-kit där bussningar, packboxar och tätningshylsor ingår.
Tackar, och jag önskar detsamma till dig och alla andra!
Testar att ladda upp bilder i linje med texten. Den funktionen fungerar nu genom att välja infoga/redigera bild i menyn.
Vid uppladdning valde jag 300 x 225 i storlek på bilderna genom att välja 300 i första fältet, lämna andra fältet tomt och välja behåll proportioner med checkboxen, 225 kom då per automatik.
Jag har påbörjat renoveringsarbetet och jag börjar med motorn.
En slagskruvdragare är ovärderlig när man ska lossa skruvar som har suttit i många år.
Öppnade först kopplingssidan då jag märkte att kopplingen slirade vid provkörningen innan jag plockade ned mopeden och lamellerna måste bytas.
Tyvärr så visade sig att jag måste ha ett specialverktyg för att lossa kopplingskorgen. Det blir till att beställa ett sådant.
Fortsatte då med att plocka bort cylinder och topp.
Toppen med sina beståndsdelar.
Ventilerna var lite besvärliga att få bort. Min ventilbåge för bilmotorer var alldeles för stor. Jag fick tillverka ett specialverktyg av en gammal tändstiftshylsa. Med hjälp av den och en snabbtving så kunde jag pressa ihop fjädern, ta loss knastren och ta ut ventilerna.
Kolven.
Specialverktyget.
Ja, jag håller med Arne troligtvis något engelskt.
Några tips: Du kan ändra ditt visningsnamn under “Ändra profil” och när du skriver ett inlägg/svar så ger “Enter” ny rad med dubbelt radavstånd. “Shift + Enter” ger ny rad och enkelt radavstånd.
Såja, nu är rutorna urtagna och det mesta av inredningen bortplockad.
Hej Einar,
Jag ser att du är aktiv och lägger upp foton och filmer på forumet, bra!
Ett tips när du skriver in text. Håll ned “Shift-tangenten” samtitigt som du trycker “Enter” när du vill ha en ny rad. Då kommer du att få enkelt radavstånd istället för dubbelt radavstånd som är default i WordPress och texten blir då mer kompakt och lättläst.
Jaha, då ser det ut så här.
Då är det bara att påbörja arbetet då…
Jo, den har klarat sig bra från rost.
Tidigare ägare har skött om den bra och gett den ett bra rostskydd både under, i skärmar och i hålrum.
Motorn går ju bra!
Efter rengöring av förgasare och tändstift, byte av olja, inställning avstånd för brytarspetsar, kontroll av tändläge och lite ny bensin så startade den och motorn verkar gå riktigt bra. Den ryker lite blårök då den är kall men det blir bättre när den är varm. Det är ju en fyrtaktare så jag får nog kolla upp tätningarna för ventilerna.
Testar en länk till youtube:
Tack och välkommen in i forumet Börje!
Ojdå, den ser stor och kraftfull ut.
Nu kommer nog tryckluftsverktygen att fungera bra…
Verktyget har kommit…
…Så nu är det bara att fortsätta med arbetet
Slagskruvdragaren gjorde jobbet.
Ja, då är det bara att sätta i nya lameller då och återmontera kopplingskorgen.